Osnovi informatike
|
- Sticanje osnovnih znanja o matematičko-tehničkim osnovama informatike, značaju i primeni računara u informacionom društvu
- da prevede broj iz dekadnog u binarni brojevni sistem i obratno
- razlikuje pojmove bit i bajt
- navede jedinice za merenje količine informacija i koju količinu informacija predstavlјaju
- navede najpopularnije oblasti primene računara
- navede opasnosti i mere zaštite zdravlјa
- Informacija i informatika
- Kodiranje informacija korišćenjem binarnog brojevnog sistema
- Predstavlјanje raznih tipova informacija
- Kodiranje karaktera, kodne sheme
- Jedinice za merenje količine informacija
- Značaj i primena računara
- Karakteristike informacionog društva
- Uticaj računara na zdravlјe
- Laboratorijske vežbe se realizuju u računarskoj laboratoriji
- Prilikom realizacije vežbi odelјenje se deli na dve grupe
- na početku nastave uraditi proveru nivoa znanja i veština učenika, koja treba da posluži kao orijentir za organizaciju nastave
- poželјno je da nastavnik, za praktični deo nastave, pored vežbi u elektronskoj formi, koje će pokriti sve teme predviđene programom, za učenike koji su u stanju da ih brže urade pripremi i male projekte, ili ih zaposli kao asistente koji pomažu sporijim učenicima
- Sticanje znanja o strukturi i principu rada računara, funkciji njegovih komponenti i uticaju komponenti na performanse računara
- nabroji vrste spolјašnjih memorija i objasni njihove karakteristike
- navede parametre kojima se izražavaju performanse računarskih komponenti i objasni njihov uticaj na performanse računara
- Struktura i princip rada računara
- Vrste memorije računara
- Procesor
- Matična ploča
- Magistrala
- Ulazno-izlazni uređaji
- Uticaj komponenti na performanse računara
- vežbe u elektronskoj formi treba da omoguće da učenici rade u tempu koji je u skladu sa njihovim individualnim mogućnostima i nivoom predznanja
- vežbe treba da budu zasnovane na primerima koji su učenicima iskustveno najbliži i u funkciji potreba obrazovnog profila
- nastavnik ne treba da podlegne učenicima, koji su nestrplјivi i žele da odmah pređu na „kuckanje po tastaturi“, odbijajući da slušaju teoretski uvod u temu i objašnjenja. Iskustvo pokazuje da učenici slabo prate objašnjenja nastavnika kada su ispred njih računari. Zato je najbolјe da se teoretski uvod realizuje u učionici bez računara uz korišćenje projektora
- učenike treba podsticati na samostalno ovladavanje savremenim mogućnostima informatike – radi toga, bilo bi dobro da se učenici kroz domaće zadatke, individualnim ili grupnim radom, upoznaju sa korisnim mogućnostima koje nisu obuhvaćene programom, a primerene su njihovom uzrastu i predznanju
- treba očuvati snažnu motivaciju učenika za izučavanje informatike
- pri realizaciji tematske celine Osnovi informatike:
- potrebno je objasniti gradaciju “podatak-informacija-znanje” i utvrditi značaj informatike u prikuplјanju i čuvanju podataka, transformaciji u korisnu informaciju i integraciji u znanje
- kodiranje karaktera i kodne sheme (ASCII, Unicode) moguće je obraditi i uz temu Tekst procesor
- za vežbanje: prevođenja količine informacija iz jedne merne jednice u drugu, ili prevođenja iz dekadnog brojevnog sistema u binarni i obratno, može se koristiti kalkulator (koji se nalazi u sastavu operativnog sistema)
- važno je da se na primerima (zvuka, temperature, slike) učenicima približi proces diskretizacije informacija, koja je neophodna radi obrade na računaru
- ukazati na osnovne profilaktičke mere pri korišćenju računara
- Sticanje znanja o značaju programske podrške za funkcionisanje računara i uticaju na njegove mogućnosti
- navede etape u razvoju programskog proizvoda
- razlikuje prava korišćenja licenciranih programskih proizvoda i informacija do kojih može doći putem mreže
- ima pravnu i etičku svest o autorskim pravima nad informacijama koje se distribuiraju putem mreže
- Operativni sistem
- Sistemski softver
- Aplikativni softver
- Verzije i modifikacije programa
- Distribucija programskih proizvoda (komercijalna, delјena (engl. shareware), javno dostupna (engl. freeware), ), probna (engl. trial))
- Zaštita prava na intelektualnu svojinu
- Sticanje znanja, veština i navika bitnih za uspešno korišćenje osnovnih mogućnosti operativnog sistema
- podesi osnovne parametre operativnog sistema
- pokrene i koristi programe koji su u sastavu operativnog sistema za editovanje teksta, crtanje i jednostavna numerička izračunavanja
- razlikuje namenu datoteke i kataloga
- navede namenu tipova datoteka koji se najčešće koriste
- primenjuje osnovne operacije koje se koriste pri radu sa datotekama i katalozima
- formira hijerarhijsku strukturu kataloga
- arhivira i dearhivira datoteke, kataloge i diskove
- zna da odreaguje na najčešće poruke operativnog sistema (pri brisanju datoteka i kataloga; pri zatvaranju programa, a da nije prethodno sačuvan dokument, itd.)
- instalira i deinstalira korisničke programe
- instalira i deinstalira upravlјačke programe perifernih uređaja
- koristi multimedijalne mogućnosti operativnog sistema
- koristi i podešava antivirusni program
- Osnovni elementi grafičkog interfejsa operativnog sistema (radna površina, prozor, ikona, dugme, panel, meni, katalog)
- Pokretanje programa
- Datoteka (atributi datoteke, putanja datoteke, grupno ime datoteke) i osnovne operacijenad datotekom
- Katalog
- Arhiviranje datoteka i sredstva za arhiviranje datoteka
- Osnovna podešavanja operativnog sistema: podešavanje datuma i vremena, radne površine (pozadine, čuvara ekrana, rezolucije ekrana), regionalna podešavanja, promena korisničkih naloga
- Instaliranje korisničkih programa. Uklanjanje programa. Instaliranje upravlјačkih programa perifernih uređaja
- Multimedijalne mogućnosti operativnog sistema
- Sredstva i metode zaštite računara i informacija
- pri realizaciji tematske celine Arhitektura računarskog sistema:
- učenici treba da upoznaju funkcionalne mogućnosti komponenti i princip rada računara bez upuštanja u detalјe tehničke realizacije (elektronske sheme, konstruktivni detalјi itd.)
- razvoj komponenti računara treba prikazati zanimlјivim video isečcima i drugim materijalima sa interneta
- poželјno je da se učenicima pokaže redosled rasklapanja i sklapanja računara, i omogući da to sami ponove
- korisno je da se učenicima ukaže na jednostavne kvarove koje mogu sami prepoznati i otkloniti
- uvodeći opšte pojmove, na primer: kapacitet memorije, brzina procesora, nastavnik treba da upozna učenike sa vrednostima ovih parametara na školskim računarima (koristeći „kontrolnu tablu“ operativnog sistema)
- za domaći, učenici mogu da, za kućne računare, naprave listu komponenti i njihovih karakteristika
- radi postizanja važnog pedagoškog cilјa: razvoja kod učenika navike za samostalno korišćenje pomoćne literature, u ovoj nastavnoj oblasti učenici za domaći zadatak mogu da, korišćenjem računarskih časopisa ili interneta, opišu konfiguraciju računarskog sistema koja u tom momentu ima najbolјe performanse
- pri realizaciji tematske celine Programska podrška računara posebnu pažnju posvetiti potrebi korišćenja licenciranih programa, zaštiti programa i podataka, virusima i zaštiti od njih
- neki elementi tematske celine Osnove rada u operativnom sistemu sa grafičkim interfejsom mogu se prožimati sa drugim tematskim celinama, tako što će se, na primer, program kalkulator (koji se nalazi u okviru operativnog sistema) koristiti kada se uči prevođenje iz dekadnog u binarni brojevni sistem i obratno
- Sticanje znanja, veština i navika neophodnih za uspešno korišćenje programa za obradu teksta
- podesi interfejs tekst procesora
- zna pravila slepog kucanja
- unese tekst (u latiničnom i ćiriličnom pismu)
- koristi osnovne operacije za editovanje teksta (otklanjanje grešaka, umetanje teksta, prelom reda, slivanje dva reda; kopiranje, isecanje i premeštanje selektovanog teksta)
- sačuva uneti tekst na nekom spolјašnjem medijumu za čuvanje informacija
- zatvori aktivni dokument
- premešta sadržaj između više otvorenih dokumenata
- umetne u tekst: specijalne simbole, datum i vreme, sliku, tekstualne efekate
- pronađe i zameni zadati tekst
- umetne i pozicionira netekstualne objekte (dijagrame, formule, fotografije, itd.)
- kreira tabelu zadatih svojstava korišćenjem sredstava tekst procesora
- primeni operacije za formatiranje teksta i paragrafa (promena svojstava simbola i paragrafa, kreiranje zaglavlјa i podnožja, pretvaranje teksta u listu, pretvaranje teksta u tabelu, slaganje teksta po kolonama, itd.)
- koristi alate za ispravlјanje grešaka
- umetne numeraciju stranica
- kreira i koristi stilove
- koristi gotove šablone i izradi šablone po sopstvenim potrebama
- unese u dokument matematičke formule
- generiše sadržaj i indeks pojmova
- pregleda tekstualni dokument pre štampe; podešava parametre za štampu
- Interfejs tekst procesora
- Jednostavnija podešavanja interfejsa
- Pravila slepog kucanja
- Operacije sa dokumentima (kreiranje, otvaranje, premeštanje od jednog do drugog otvorenog dokumenta, čuvanje, zatvaranje)
- Editovanje teksta
- Premeštanje sadržaja između više otvorenih dokumenata
- Umetanje u tekst: specijalnih simbola, datuma i vremena, slika, tekstualnih efekata
- Pronalaženje i zamena zadatog teksta
- Umetanje i pozicioniranje netekstualnih objekata
- Umetanje tabele u tekst
- Logičko struktuiranje teksta (naslovi, paragrafi, slike, tabele)
- Formatiranje teksta (stranica, red, margine, prored)
- Formatiranje teksta
- Ispravlјanje grešaka
- Numeracija stranica
- Izrada stilova
- Korišćenje gotovih šablona i izrada sopstvenih šablona
- Pisanje matematičkih formula
- Generisanje sadržaja i indeksa pojmova
- Štampa dokumenata
- pri realizaciji tematske celine Tekst procesor:
- insistirati da se učenici navikavaju da poštuju pravila slepog kucanja
- učenike treba upoznati sa postojanjem dva tipa tekst procesora – onih zasnovanih na jezicima za obeležavanje teksta (npr. LaTeX, HTML) i WYSIWYG sistema kakav će se obrađivati u okviru predmeta
- učenike treba upoznati sa logičkom strukturom tipičnih dokumenata (molbi, obaveštenja, itd.), školskih referata, seminarskih i maturskih radova
- za vežbu od učenika se može tražiti da neformatirani tekst od bar deset strana urede po ugledu na uređenu verziju datu u formatu koji se ne može konvertovati u dokument tekst procesora (na primer, pdf-
- ukazati na probleme koji mogu da iskrsnu pri pokušaju da se štampa dokument kada su instalirani upravlјački programi za više štampača
- poželјno je da izradu jednostavnijih dokumenata učenici provežbaju kroz domaće zadatke
- Osposoblјavanje učenika za korišćenje resursa lokalne mreže i upoznavanje sa principom funkcionisanja globalnih mreža
- koristi resurse lokalne mreže
- navede karakteristike osnovnih tehnologija pristupa internetu
- poveže lokalnu mrežu sa internetom
- Lokalne mreže
- Povezivanje čvorova mreže
- Računari-serveri i računari-klijenti
- Internet-provajderi i njihove mreže
- Tehnologije pristupa internetu
- Globalnamreža (internet)
- Internet protokol
- IPšema adresiranja
- Ruteri i rutiranje
- Organizacija domena i domenskihimena
- Sistem domenskihimena DNS (Domain Name System)
- Formiranje lokalne mreže
- Delјenje resursa lokalne mreže
- Navigacija kroz lokalnu mrežu
- Povezivanje lokalne mreže sa globalnom mrežom (internetom)
- pri realizaciji tematske celine Mrežne informacione tehnologije:
- ptačka pri upoznavanju lokalnih mreža treba da bude školska mreža na kojoj se mogu ilustrovati njene sastavne komponente, topologija, resursi, klijent-server, itd.
- lokalne mreže, nakon upoznavanja, treba staviti u kontekst interneta (mreže svih mreža) i kooperativnog korišćenja raspoloživih informacionih resursa
- Osposoblјavanje učenika za korišćenje Internet-servisa
- vizualizuje veb-stranicu korišćenjem veb-čitača
- pretražuje veb-prostranstvo korišćenjem adresa i hiperveza
- preuzima sadržaje sa veba
- šalјe i preuzima poruke i datoteke korišćenjem elektronske pošte
- korišćenjem pretraživača pronađe informacije na internetu
- koristi internet mape
- izgradi svest o važnosti poštovanja pravnih i etičkih normi pri korišćenju interneta
- Servisi interneta: World Wide Web, FTP, elektronska pošta, veb-forumi
- Veb-čitači
- Pretraživači
- Internet mape
- Virtuelni telefon
- Socijalni programi i njihovo korišćenje
- Elektronska trgovina, elektronsko bankarstvo, učenje na dalјinu
- Pravo i etika na internetu
- pri realizaciji tematske celine Internet:
- vežbe krstarenja (engl. surf) i pretraživanja trebalo bi da su u funkciji ovog, ali i drugih predmeta, kako bi se kod učenika razvijala navika korišćenja interneta za prikuplјanje informacija za potrebe nastave
- preuzimanje datoteka sa veba vežbati na datotekama raznih tipova (tekst, slika, klip)
- učenicima treba objasniti kako rade pretraživački sistemi i o čemu treba voditi računa da bi se ostvarila efikasnija pretraga
- Osposoblјavanje učenika za izradu slajd-prezentacije
- uoči prednosti korišćenja slajd-prezentacija
- prepozna situacije u kojima se može koristiti slajd-prezentacija
- navede i osnovne etape pri razvoju slajd-prezentacije
- podesi interfejs programa za izradu slajd-prezentacija
- kreira prezentaciju sa automatski generisanim sadržajem
- prikaže prezentaciju u raznim režimima prikazivanja
- izvrši osnovne operacije sa slajdom
- na zadati način dizajnira pozadinu slajda
- slajdu doda i formatira tekstualne objekte
- slajdu doda netekstualne objekte
- napravi interaktivnu prezentaciju
- podesi vreme trajanja slajdova
- automatizuje prezentaciju
- podesi parametre štampe i štampa prezentaciju
- Prezentacije i njihova primena
- Osnovne etape pri razvoju slajd- prezentacije
- Pravila dizajna prezentacije
- Interfejs programa za izradu slajd-prezentacija
- Jednostavnija podešavanja interfejsa
- Kreiranje prezentacije sa automatski generisanim sadržajem
- Načini prikazivanja prezentacije
- Osnovne operacije sa slajdom
- Dizajn pozadine slajda
- Dodavanje i formatiranje tekstualnih objekata
- Dodavanje slajdu netekstualnih objekata (grafički, zvučni, video, …)
- Animacija objekata slajda
- Animacija prelaza između slajdova
- Interaktivna prezentacija (hiperveze, akciona dugmad)
- Podešavanje vremena trajanja slajdova
- Automatizacija prezentacije
- Štampanje prezentacije
- pri realizaciji tematske celine Slajd-prezentacije:
- izrada prezentacije se može ilustrovati na primeru neke od obrađenih tema radi utvrđivanja i sistematizovanja izabrane teme
- učenike uputiti da korišćenjem interneta dođu do sadržaja bitnih za izradu prezentacije na zadatu temu
- učenicima treba dati kriterijum ocenjivanja prezentacija – koje će samostalno raditi – zasnovan na bodovanju svih bitnih elemenata prezentacije
- praćenje ostvarenosti ishoda
- testove znanja
- arhitektura računarskog sistema (preporučuje se 6 časova)
- programska podrška računara (preporučuje se 2 časa)
- tekst procesor (preporučuje se 12 časova)
- mrežne informacione tehnologije (preporučuje se 10 časova)
- internet (preporučuje se 12 časova)
- slajd-prezentacije (preporučuje se 12 časova)
|
|
(tekstualne, grafičkeizvučne)
|
Na početku teme učenike upoznati sa cilјevima i ishodima nastave, odnosno učenja, planom rada i načinima ocenjivanja
Oblici nastave
Nastava se realizuje kroz laboratorijske vežbe
Mesto realizacije nastave
Podela odelјenja na grupe
Preporuke za realizaciju nastave
|